Janus C // OH-719

Januksen lentokäsikirja

Koneella saavat toimia päällikkönä LIYn jäsenet, kun LIYn lennonopettaja on kuitannut perehdytyskoulutuksen/ tyypit ko pilotin lentopäiväkirjaan ja viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset huomioiden.
Kone säilytetään hallissa siivenkärkikappaleet irrotettuina. Koneen siirrossa hallista ulos ja sisään kummallekin puolelle jää n. 10 cm tilaa! Jos kone on maakuljetuspyörän varassa, niin oikea linja on lattiaan maalatusta keskimerkistä 8 cm yläsiiven puolelle.
Koko siiven jättöreuna on laippaa tai siivekettä, mikä pitää huomioida konetta liikuteltaessa. Korkeusperäsimen kiinnitys on kevyehkö ja jos konetta pitää maakäsittelyssä nostaa, niin aina rungosta. Jatkopalat kiinnitetään/irrotetaan ohjekirjaan mukaan. Apuväline, teippi ja pienet sakset säilytetään ohjaamon sivutaskussa. Akut (2 kpl) kytketään normaaliin tapaan ja niiden paikka on takaistuimen takana. Päivätarkastusohje löytyy ohjekirjasta. Huom! Siivessä kiinni oleva maapyörä lukitsee siivekkeet.
Koneen siirtäminen lähtöpaikalle asfalttia pitkin on yllättävän kevyt, kunhan päätelineen ilmanpaine on oikea (4,5 bar).
Lentoonlähtö päätelineeltä tapahtuu trimmi keskellä, laipat -4 , sauva keskellä ja kun riittävästi nopeutta (siiveketeho) siirretään laipat +8, jolloin kone nousee siivilleen. Varottava liian ylös joutumista! Jos koneessa on painavampi miehistö ja kone lähtee nokkapyörältä on sauvasta vetämällä saatava ensin kone päätelineelle ennen laippa-asetusten muuttamista. Tällöin hinaajalle on kerrottava, että ottaa rauhallisen kiihdytyksen. Hinauksen aikana ei laskutelinettä vedetä sisään!
Nostossa lennetään laipat +8 (85 km/h) ,paras liitokulma 0 (105 km/h) ja nostojen välit -4 (120-160 km/h). Laskussa L (finaalin alkaessa ja laippa-asetusta ei muuteta ennen kuin kone on istunut maahan, jolloin -4 siiveketehojen säilyttämiseksi). Lähestymisnopeus n. 105 km/h tuulista riippuen. Tehokkaat jarrut, pyöräjarrun kahva ohjaussauvassa.
Koneen laskimeen saa kotikentäksi EFLP, jolloin laskin ilmoittaa etäisyyden ja korkeusreservin liitoon 300 m korkeuteen kentän päälle.
Flarmin lennontallentimen korttipaikka on takaohjaamossa ja kortti sivutaskussa.
Lentopäivän päätteeksi siivet puhdistetaan ja kuomunsuoja paikalleen, akut lataukseen, pelastusvarjot varastoon ja matkapäiväkirja ajan tasalle.
Miellyttäviä lentoja!